สงสัยมาก
ว่าทำไม 4A-GE 20V มีแรงม้าตั้ง 160-165 แรงม้า ทั้งที่ CC ก็เท่ากับ
:emotia3ZZ-FE(109แรงม้า) และ 1ZZ-FE(132แรงม้า) ม้าน้อยกว่าทั้งที่ CC มากกว่าครับ
ผมเห็นเป็นเครื่องแคมคู่เท่ากัน มีวาล์วแปรผันเท่ากันด้วย
ขอบคุณครับ
น่าจะช่วยให้เข้าใจมากขึ้นครับ.
สำหรับตัวย่อต่าง ๆ ของรหัสเครื่อง
4 = 4th engine design in that family
Ax= engine family (most engines at Toyota now have two family character codes, ie 2AZ-FE)
G = head design (G is a sporty head, F is an economy head - relates to horsepower performance, ie. Last gen Celica - 1ZZFE is the base engine (130hp) 2ZZGE is the sport engine (180hp)
Z = Supercharged
T = Turbocharged
E = Fuel injection
S = Direct injection (along with fuel injection - ie 1JZFSE)
C- Equipped with emissions control systems (note: The “C” is not used if the engine was originally equipped for emissions controls.)(The C notation has been
associated with California’s (USA), at that time having stricter emission standards)
U- Equipped with emissions control systems for Japan. (The U notation has been associated with the introduction of Unleaded fuel available in Japan at that time)
E- Electronic fuel injection (EFI)
F- Gear coupled cam drive; dual overhead cam (DOHC) engine: timing belt or chain drives
one cam, and “scissors” gear drives the other cam. [Narrow included valve angle]. The split “scissors” gear is a unique way to eliminate gear backlash.
G- Dual overhead cam (DOHC) engine: timing belt or chain drives both cams. [Wide included valve angel]
L- Transversely mounted in vehicle
T- Turbocharged
Z- Supercharged
Key หลักมันอยู่ที่ตรงนี้อ่ะครับ
G = head design (G is a sporty head, F is an economy head - relates to horsepower performance, ie. Last gen Celica - 1ZZFE is the base engine (130hp) 2ZZGE is the sport engine (180hp)
G คือ การออกแบบหัว (Head น่าจะ หมายถึง หัว Cam อ่ะครับ) ( G เป็นหัวแคมสปอร์ด F เป็นหัวแคมประหยัด - เกี่ยวกับ ประสิทธิภาพ ของ แรงม้า, ตัวอย่าง เซลิก้ารุ่นล่าสุด ถ้าเป็นเครื่อง 1ZZFE เป็น 130 แรงม้า ถ้าเป็นเครื่อง 2ZZGE เป็น 180 แรงม้า)
ลองหัดแปลไม่รู้แปลผิดไหม อิอิ