ขับหน้าแบบ เราๆ เข้าแบบใหนมีประสิทธิภาพมากที่สุดครับ แต่ละแบบ ต่างกันอย่างไร คับ
หามาได้คร่าวๆ จากภาพบน
มี จีโอเมตริกเอเป็กซ ซะ หนึ่งไลน์
(อาจเรียกว่า ไลน์คลาสสิกลักษณะที่แข่งทนๆ หลายๆรอบ 24 ชม ใช่บ่อยเพราะเซฟยาง ลดจำนวนครั้งของการเข้าพิท)
และ เรซซิ่งเอเป็กซ อีกสองเส้น
(เรียกว่า โมเดิรนเรซซิ่งเอเป็กซ มีข้อเสียคือยางหมดสภาพไว แต่ได้ความเร็วต่อรอบดีขึ้นมาก)
ข้างล่างนี่ ภาษาปะกิตผมไม่ค่อยดี ใครพอใหวแปลให้หน่อยนะครับ เดี๋ยวผมมาเเปะให้ (จุ๊บๆ)
เส้นสีเขียวคือ จีโอเมตริกซเอเป็กซ เข้าด้วยความเร็วคงที่ ตั้งแต่ต้นจนจบ (ขอบคุณคุณหน่อยครับ) ในที่นี้คือเส้นฟ้าข้างล่าง
ประมาณว่ารักษาความเร็วสูงสุงสุดเท่ามี่ทำได้ในการเข้าโค้งตั้งแต่ต้นจนจบ
To carry maximum speed through a corner,
you need to take the route that minimises the tightness of the corner arc.
This minimises cornering force and frees up precious grip for maintaining speed.
This route tends to use the geometric apex of the corner and is usually know as
the classic racing line.
In Diagram 1, the turn illustrated is a constant radius 90 degree right hander
and the geometric apex is exactly half way around the corner.
Pros of the classic / traditional racing line:
Smoothes out corners in the most efficient way
Maintains momentum (especially useful for low powered cars)
Maximises fuel economy
Reduces the chances of understeer or oversteer
Preserves the life of tyres
Cons:
Not necessarily going to yield the fastest possible lap times
เส้นสีฟ้า/น้ำเงิน เป็น เรซซิ่ง เอเป็กซ์ (ในที่นี้สีฟ้า)
Oddly enough, carrying the highest average speed round corners may not actually be the quickest way around a track.
If the corner leads onto a straight it can be better to take a late apex,
straighten the car out early and get the power on for a high speed exit (Diagram 2).
This is generally regarded as the best strategy for racing, with a slightly lower entry speed but a faster exit speed.
The amount of grip available is the factor which determines how late you can brake and apex.
Pros of the modern racing line:
Increases the chances of a fast lap in a powerful car
Allows the power to be applied earlier
Maximises the use of any straights following the corner
Allows late braking
Useful for overtaking on a corner
Cons:
May not be the fastest route in a low powered car
Places greater demand on the tyres
Common mistake:
It's very common for drivers to apex too early due to nerves about the approaching corner and eagerness to take the turn.
The racing line apex which is often out of view at the point of turn in,
or further round the corner than you expect (see Diagram 3 below).
This is where experience and track knowledge come in.
็
HAIRPINSHairpins
A hairpin is a corner which turns 180 degrees.
In this case, the apex for the racing line is about three quarters of the way around the bend (see Diagram 4).
A useful guide is that half way through the turn you should be roughly in the middle of the track.
The position of the next cornerThe position and direction of the next corner also affects the choice of line.
For example, if the next bend is a left hander you'll need to move over to the right hand side of the track,
and thus will need to apex later and take a tighter, slower line.
However, if the next corner is another right hander a wider,
faster arc can be used (see Diagram 5).
Acceleration zone:
To get the best times on the track you need to be either accelerating
or braking at all times while on the straights any coasting
means you're losing precious seconds!
Try to accelerate all the way up to the braking zone
and use maximum throttle up to the last point.
Pedal transition
Before you can begin braking, there is a short break as you release the throttle
and apply the brake with your right foot.
Left foot braking is a technique which can reduce this time to the bare minimum.
Braking zone:
Apply the brakes hard at your pre-determined braking point using the threshold braking technique.
Due to the forward weight transfers, there is a possibility that you may lock up one or more wheels (or activate ABS),
but as you're traveling in a straight line this will not necessarily cause any detrimental effects.
Ensure that you have come off the brakes, or reduced braking to a minimum before you turn in.
As you learn the track and your tyres warm up you will be able to leave the braking point later.